یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دستاوردهای IPTV

امکان انتخاب برنامه های تلویزیون اینترنتی در هر بازه زمانی

تلويزيون هوشمند

شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹:۰۰


تلویزیون اینترنتی یا اینترنت TV درواقع یک پروتکل تلویزیونی است که از طریق اینترنت پخش و منتشر می‌شود و از دستاوردهای آن انتخاب برنامه دلخواه در هر بازه زمانی است.

نوید نیکخواه‌بهرامی - کارشناس - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب، اظهار کرد: IPTV سیستمی را تعریف می‌کند که با استفاده از پروتکل اینترنت و از طریق اتصالات باند پهن، برنامه‌های تلویزیونی را در هر مکانی پخش می‌کند.

او ادامه داد: اینترنت پرسرعت، وای‌فای، کابل و ماهواره، از جمله زیرساخت‌هایی محسوب می‌شود که پخش تلویزیون اینترنتی را امکان‌پذیر می‌کنند.

 وی تصریح کرد: این تکنولوژی جدید در دنیا به دو شیوه اینترنت‌محور و تلویزیون‌محور ارائه شده است که در شکل اول یعنی اینترنت‌محور، مؤسسات رادیویی و تلویزیونی ضمن قرار دادن برنامه‌های خود روی آنتن به کاربرانشان این اجازه را می‌دهند که از طریق اتصال به اینترنت بتوانند تا حدی در برنامه دخل و تصرف کرده و آنچه را می‌خواهند دریافت کنند.

وی افزود: برای این کار صفحات پخش برنامه به گونه‌ای طراحی می‌شود که مخاطب با کلیک کردن روی آیکون‌هایی در پایین، بالا و یا اطراف آن‌ها می‌تواند از امکانات خاص تلویزیون مجازی استفاده کند، اما در شیوه تلویزیون‌محور، کامپیوتری ابتدایی به نام Set-Top-Box به تلویزیون وصل می‌شود که توانایی اتصال به اینترنت را هم دارد.

 به گزارش ایسنا، تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست می‌یابند و هر کاربری خود تعیین می‌کند که می‌خواهد چه چیزی را چگونه ببیند. هم‌چنین کاربر می‌تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می‌شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود.

 تلویزیون اینترنتی همانند تلویزیون‌های معمولی است با این تفاوت که به شبکه جهانی اینترنت نیز متصل می‌شود و کاربران می‌توانند صفحاتInternet TV را از طریق صفحات تلویزیون یا صفحات مانیتور کامپیوتر یا روی صفحات نمایشگر تلفن‌همراه دریافت کنند، چراکه چگونگی عملکرد تلویزیون‌های اینترنتی مانند روش‌های معمول ارسال سیگنال برروی آنتن یا کابل است و تنها تفاوت آن در ارسال این سیگنال‌ها در قالب اطلاعات روی شبکه اینترنت به عنوان "داده" است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو